Dr. Spencer Silver, en vitenskapsmann hos 3M, forsket flittig på lim i laboratoriet. I denne prosessen oppdaget han noe merkelig: et lim som hang seg lett på overflater, men ikke festet seg godt til dem.
"«Det var en del av jobben min som forsker å utvikle nye klebemidler, og
I flere år slet Silver med å finne et formål for oppfinnelsen sin. Men det forhindret ham ikke i å rope høyt om verdien av oppfinnelsen sin til kollegaene.
«Jeg ble kalt Mr. Utholdenhet fordi jeg ikke ville gi opp.»
I mellomtiden var Art Fry, en annen vitenskapsmann hos 3M, frustrert. Hver onsdag kveld mens han var på øvelse med kirkekoret sitt, brukte han små papirbiter til å merke salmene de skulle synge på neste gudstjeneste.
Når søndagen kom hadde alle lappene falt ut av salmeboken. Han trengte et bokmerke som ville henge fast på papiret uten å skade sidene.
Når han nå tenkte tilbake på et seminar han deltok på om Silvers mikrokuler, hadde han det han nå refererer til som sitt eureka-øyeblikk. «Slik det føles når du får et adrenalinkick.»
Sammen med Silver begynte utviklingen av produktet. Da de tilfeldigvis begynte å bruke sine nye notatlapper til å skrive meldinger for å kommunisere på kontoret, oppdaget de det fulle potensialet til idéen.
3M lanserte først produktet i fire byer under navnet «Press 'n Peel» med blandede resultater.
Markedsførere bestemmer seg for å distribuere produktet direkte til forbrukere. Den massive innsatsen med utdeling av vareprøver – kjent som Boise Blitz på grunn av lanseringen i Boise, Idaho – var en enorm suksess. Nitti prosent av de som prøvde produktet sa at de ville kjøpe det.
Notatlappene spredde seg «som et virus», sa Fry. «De ble et selvreklamerende produkt fordi kundene festet notatarkene på dokumentene de sendte til andre, noe som vekket mottakerens interesse. De ville se på det, trekke det av og leke med det, og deretter gå ut og kjøpe en blokk til seg selv.»
Silver sa at i likhet med mange andre banebrytende innovasjoner, ble deres et produkt som ingen trodde de trengte før de gjorde nettopp det.
Den 6. april lanserte Silver og Fry sin hittil ukjente favoritt i amerikanske butikker som Post-it® Notes.
Post-it® Møteromsblokker ble introdusert. Idémyldring har ikke vært det samme siden.
Spencer Silver, medstifter av Post-it® Notes, pensjonerte seg etter 28 år i 3M, med mer enn 22 amerikanske patenter i sitt navn.
Både Silver og Fry fullførte karrierene sine hos 3M etter å ha fått tildelt de høyeste utmerkelsene for forskning, samt en rekke priser innenfor internasjonalt ingeniørfag.
Post-it® Notatblokker blir solgt i mer enn 100 land. Det nå berømte Post-it® klebestoffet blir fortsatt brukt på mange 3M-produkter.
Post-it® Super Sticky Notes ble introdusert med et sterkere klebemiddel som fester seg bedre til vertikale og rue overflater.
I en episode av «Sex og singelliv», slo Carries kjæreste opp med henne på en Post-it® lapp.
Post-it® Notatblokker feirer sitt 25-års jubileum.
I sesongavslutningen av «Greys Anatomy», skrev Meredith Grey og Derek Shepherd ekteskapsløftene sine på Post-it® lapper.
Post-it® Notatblokker er nå tilgjengelig i mer enn 150 land. Til sammen er det mer enn 4000 Post-it® produkter.
Å se at Post-it® Notes blir omtalt i filmer, populærkultur og i hverdagen til millioner av mennesker, er svært stort for Silver. «Det faktum at det som var et enkelt produkt bare har eksplodert, er mer enn jeg noensinne kunne håpet på.»