Post-it® Samarbeidsløsninger og kanbanmetoden

Kanbanmetode

Organiser oppgaver og hold teamet på rett spor med kanban


  • Store prosjekter trenger en organisasjonsløsning som gir raskt overblikk over flere faser. Med kanbanmetoden, Post-it® Super Sticky tusjtavle og Post-it® Super Sticky Notes kan du lett organisere oppgaver, delegere dem til teammedlemmer og spore fremdrift i ett lettfattelig system for å oppnå bemerkelsesverdige resultater.

    Når teamet ditt jobber med et komplisert prosjekt – med flere trinn, leveringer og interessenter, for eksempel – trenger du en løsning som sporer alle bevegelige deler og setter teammedlemmene i stand til å gjøre sitt beste. Kanban- eller tre-delingsmetoden organiserer arbeidsflyten slik at det blir lettere å overvåke fremdriften i prosjektet.

    Kanban ble opprinnelig oppfunnet som en del av det berømte Toyota-produksjonssystemet i 1959. Metoden fungerte så bra at bare tre år senere begynte selskapet å legge om hele produksjonen til denne arbeidsmåten.

    Med kanban kan teamet konsolidere informasjon om selskapets eksisterende prosjekter og relaterte aktiviteter. Dermed kan de visualisere prosjektfasene og spore fremdriften til hvert enkelt teammedlem enkelt og raskt. Og når fremdriften er synlig og kan spores, blir det mye lettere for teamet å holde fokus og jobbe mot et felles mål.

    Post-it® Brand Hold lag på sporet med Kanban

  • Du kan kanban – slik gjør du det

    I kanbansystemet blir oppgavene gruppert i én av tre kategorier – skal gjøres, pågår eller ferdig – basert på fullføringsstatusen. Ved å presentere oppgaver i kontekst blir kanban teamene i stand til å optimere arbeidsflyten raskt og effektivt. Nedenfor finner du fremgangsmåten for å lage en kanbantavle for teamprosjektene dine.
     

    1. For å komme i gang trenger du en jevn overflate – Post-it® Super Sticky tusjtavle egner seg ypperlig – en tusj og Post-it® Super Sticky Notes, én farge for hvert medlem av teamet. Hvis du trenger å ta med deg kanban på reise, er Post-it® Super Sticky flippoverblokker praktisk å ha med seg.
    2. Lag kolonner ved å sette fire lapper med samme farge med jevne mellomrom på toppen av tavlen. Skriv "Eier" på den første, "Skal gjøres" på den andre, "Pågår" på den tredje og "Ferdig" på den fjerde.
    3. Tildel en farge til hvert medlem av teamet. Sett disse lappene i "Eier"-kolonnen for å vise oppgavene til hvert av teammedlemmene.
    4. Be alle om å skrive ned navnene på prosjektene og oppgavene sine i den tildelte fargen og plassere dem i "Skal gjøres"-kolonnen.
    5. Hvert teammedlem skal velge en oppgave å begynne med og plassere den under "Pågår". Deltakerne oppdaterer status for oppgavene sine ved å flytte lappene til høyre til de er i kolonnen "Ferdig".

    Når teamet ditt har det rette verktøyet, kan du finne løsninger på alle utfordringer. Bruk kanban til å motivere teamet til å oppnå bemerkelsesverdige resultater – sammen.