1. Norge
  2. Post-it® Brand – Produkter, idéer, Programmer
  3. Idéer
  4. Bruk skriving til å holde på elevenes oppmerksomhet
Åpne døren til læring

.

Bruk skriving til å holde på elevenes oppmerksomhet

Elever er på farten hele dagen – fra time til time, fra klasserom til kantine, fra skole til hjem og tilbake igjen. Hold på oppmerksomheten og øk engasjementet i denne overgangsfasen med Post-it® Super Sticky-tusjtavler.


  • Liz Hoppe har sett og brukt mange forskjellige hjelpemidler i løpet av sine tiår i klasserommet. Nå til dags er hun teknologipedagog, og hun bruker denne erfaringen til å hjelpe lokale lærere å integrere teknologi som skjermvideoer, e-nyhetsbrev og Internett-ressurser i undervisningsplanene sine.

    «En av de største utfordringene mine er å gi så mange lærere som mulig den informasjonen og støtten de trenger, når de trenger den», sier Hoppe. «Dette er ikke lett, men jeg blir inspirert av de samme tingene som inspirerte meg da jeg underviste i klasserom: å knytte bånd til dem jeg underviser, og vokse sammen som et samarbeidende fellesskap.»

    Hoppe er kanskje dataguru, men et av læringsverktøyene hun liker best – Post-it® Super Sticky-tusjtavler – krever ingen teknologisk kunnskap. Det hjelper også lærerne å opprettholde elevenes engasjement, også når de er på farten.

  • Kan dere komme til ro?

    I et rom fullt av urolige barn er oppmerksomhet en verdifull ressurs. Derfor kan det være frustrerende å se all den konsentrasjonen du har oppmuntret til, forsvinne straks elevene går videre til en ny aktivitet eller et nytt sted.

    Hoppe anbefaler Post-it® Super Sticky-tusjtavler for å skape fleksible og kreative læringsmuligheter. «De er perfekte å henge på vegger og dører», forteller hun. «Hvis elevene for eksempel må vente i noen minutter før de får ta friminutt, kan du la dem øve på ordklasser, staving eller nye ord mens de står foran døren.» Elevene får en sjanse til å få ny kunnskap til å feste seg, og du får ny energi fordi du får ting gjort og kan fylle hver dag med mer undervisning.

    På døren eller veggen kan du også henge

    • ordgåter – be elevene skrive svarene sine når de forlater rommet, så kan du skrive løsningen før de kommer tilbake;
    • refleksjonslister – fest store Post-it® Super Sticky-lapper på 558,8 x 558,8 mm på den loddrette flaten, og la elevene skrive korte refleksjoner over det de har lært i dag, før de drar hjem. Lappene er enkle å flytte og feste på nytt, så du kan fylle klasserommet med slike refleksjonslister etter hvert som du går gjennom pensum.
  • Plass til å vokse

    Hoppe bruker Post-it® Super Sticky-tusjtavler til mye mer enn å holde på oppmerksomheten til elevene. «Det er viktig å oppmuntre til vekst hos elevene og gi dem en følelse av at de kan gå videre til neste nivå. For å motivere dem til å nå målene sine anbefaler jeg at man hjelper dem å godta feil og å fokusere på målet, gir dem akkurat den hjelpen de trenger for å vokse, og bruker nye og varierte læringsaktiviteter så ofte som mulig.»

  • Liz Hoppe

    Liz Hoppe er teknologipedagog i skolekretsen Hueneme i California. I denne rollen bruker hun sine over 20 år med klasseromserfaring til å hjelpe lærere å integrere teknologi i undervisningen sin.



ØNSKER DU FLERE TIPS & IDEER?

Hold meg oppdatert på tilbud og mer fra Post-it® Brand!