Vi utforsker nye synspunkter og ideer rundt samarbeid og fordelene med dette. For å få hjelp med dette samarbeider vi med The Motley Fool, en anerkjent leder innen innovative samarbeidsopplevelser. The Motley Fool er her for å hjelpe oss å forstå deres unike tilnærming til bedre og enklere samarbeid.
Post-it® Brand har en rekke produkter beregnet på å få samarbeidet til å blomstre blant kollegaene dine – fra de kjempepopulære Post-it® Super Sticky Notes til Post-it® tusjtavleprodukter. Vi vet imidlertid at samarbeid ikke bare handler om kontorutstyr, og det kan heller ikke mestres med bare en håndfull teknikker.
Samarbeid er en svært viktig del av det å skape innovasjon, og med dette i fokus finnes det et utall teknikker som hevder å virkelig frigjøre samarbeidspotensialet i bedriften. The Motley Fool har imidlertid troen på en helt annen tilnærming når det gjelder samarbeidsmuligheter og den potensielle produktivitetsøkningen.
«Til sjuende og sist finnes det ingen universell tilnærming til det å skape en kultur der samarbeidet blomstrer», sier Mark Brooks, informasjonssjef hos The Motley Fool. «Du må rette blikket internt og se hva som fungerer.»
«Og av og til må du også la ting skje, observere hvorfor de skjer, og bygge eller teste videre derfra.»
The Motley Fool arrangerer for eksempel gratis pizzalunsj med jevne mellomrom for å samle forskjellige mennesker. Selv om fordelene kanskje ikke er synlige umiddelbart, er potensialet for økt samarbeid enormt.
«Først og fremst er det skikkelig vanskelig å si nei til gratis pizza», bemerker Brooks. «Men mat og samtaler pleier å være en god kombinasjon. Og takket være disse samtalene har folk en tendens til å lære mer om hverandre – hva de brenner for, hvordan de kommuniserer, osv. Det er kanskje ikke samarbeid i egentlig forstand på dette tidspunktet, men det kan definitivt føre til mer samarbeid senere etter hvert som vi utvikler nye prosjekter som kan forene forskjellige mennesker og lidenskaper.»
I tillegg til pizzalunsjene arrangerer The Motley Fool en rekke leker og arrangementer som bedriften nesten er like berømt for. Ett av disse er Foolympics, et toukers arrangement for hele bedriften der team konkurrerer mot hverandre i en rekke forskjellige utfordringer, men The Motley Fool samler også forskjellige mennesker via mindre engangsarrangementer det garantert kommer til å bli snakket om.
«Vi holder oss unna de standard samarbeidsaktivitetene som er så vanlige», sier Todd Etter, samarbeidssjef hos The Motley Fool. «Vi arrangerte for eksempel en minigolfdag der hvert team lagde et hull til banen, og så måtte alle i bedriften spille gjennom den ferdige banen.»
«Vi har også lagd en dyrehage der folk kunne vandre rundt og klappe forskjellige dyr i en time. Vi har lært at når folk opplever noe nytt, bidrar det til å gi dem ny energi, og det oppmuntrer dem til å snakke om innovative og spennende løsninger i stedet for å falle tilbake på «dette har fungert før, så la oss prøve det igjen». De små tingene som en bedrift gjør, kan virkelig gi spennende resultater – ganske enkelt ved å presentere ansatte og team for nye måter å tenke på.»
Tilbakemelding er også en viktig del av kulturen i en bedrift fordi den introduserer og tester nye samarbeidsteknikker og -taktikker. Det beste eksempelet på denne tilnærmingen er hvordan de bruker kontormøblene sine.
Som Melissa Malinowski, sjef for kontorkultur hos The Motley Fool, bemerker: «I 2011 samlet vi hele virksomheten i én bygning, og vi ville ha tilbakemelding på hvordan etasjene skulle organiseres. Flest tilbakemeldinger fikk vi fra det tekniske teamet vårt, og vi innså at fordi teknologi alltid er i endring, måtte vi sørge for den samme fleksibiliteten der de jobbet.»
«Fordi de fysiske omgivelsene er så fleksible, har det tekniske teamet nå fullstendig frihet. Tidligere tok det oss en hel måned å omorganisere kontorlandskapet, men nå tar det bare 90 minutter å flytte 80 mennesker. Nye team kan dannes kjapt og enkelt, og de kan plassere seg akkurat slik de selv vil. Eller de kan gjøre små endringer i kontorlandskapet ganske enkelt for å høre hverandre bedre. Men fordi vi har friheten til å kombinere team nesten som vi selv vil, kan vi prøve å løse utfordringene våre på forskjellige måter uten å stoppe den daglige driften helt av hensyn til logistikken. Og vi kan takke det tekniske teamet for at de bidro til å finne løsningen, i stedet for å bruke tradisjonell ovenfra-og-ned-tenking.»
Selv om enkelte bedrifter kan anse disse innovative tilnærmingene til samarbeid som affekterte og proprietære, mener The Motley Fool at fremskritt på samarbeidsfronten også bør deles eksternt.
«Vi mener at gode ideer kan komme fra hvor som helst, og hvis en ekstern bedrift har lagd en ny løsning, hvorfor ikke snakke med dem om den?», sier Melissa Malinowski.
«Derfor prøver vi aktivt å bygge relasjoner med andre bedrifter, og vi har til og med en egen stilling som bare jobber med å legge til rette for disse eksterne partnerskapene.»
«Hvis du bare lytter til deg selv, går du tross alt glipp av en mye mer interessant samtale.»
The Motley Fool er en multimedie- og finansbedrift som tilbyr finansielle løsninger til investorer gjennom forskjellige produkter for aksjehandel, investering og personlig økonomi. I tillegg har de blitt utpekt til en av de beste arbeidsplassene i USA takket være et samarbeidspreget miljø som samler ekspertise av alle slag.