1. Norge
  2. Post-it® Brand – Produkter, idéer, Programmer
  3. Idéer
  4. Slik lærer du barna organisering: Begynn med det de liker
Slik lærer du barna organisering: Begynn med det de liker

Slik lærer du barna organisering: Begynn med det de liker

Gi barna organisatoriske ferdigheter ved å lære dem det grunnleggende i forbindelse med fritidsaktivitetene deres.


  • Organisatoriske ferdigheter kan gjøre mye for barn. Når det gjelder skolen, er organisering svært viktig for å holde styr på lekser, prosjekter og timeplaner. Dette betyr imidlertid at selve organiseringen kan føles som pliktarbeid for mange barn. Derfor kan det være lurt å lære barna dine organisatoriske ferdigheter ved å starte med hobbyer og fritidsaktiviteter. Når barna lærer å organisere noe de liker, kan de få gode vaner som senere kan komme til nytte på skolen, i arbeidslivet og i livet generelt.

     

    Det finnes tre organisatoriske krav som de fleste aktiviteter for barn har til felles, uansett om det dreier seg om idrett, kunst eller teknologi: planlegging, utstyr og øving. Slik kan du bruke hvert krav til å lære barna organisering.

     

  • Planlegging

    Det er vanligvis foreldrene som sørger for at barna er på rett sted til rett tid, men dette betyr ikke at barna ikke kan ta på seg litt av ansvaret. Avhengig av alderen kan mange barn i det minste hjelpe til med planleggingen, uansett om det er noe så enkelt som å merke neste time eller øving på familiekalenderen med en Post-it® Super Sticky-lapp eller noe så komplisert som å holde styr på sin egen timeplan og fortelle foreldrene når de trenger skyss.

    planlegging

  • Utstyr

    Det finnes nesten ingen aktiviteter for barn som ikke krever utstyr, det være seg sportsutstyr (av og til massevis), kunstartikler, noteark, kostymer, uniformer eller andre ting. Å gi barn ansvar for sitt eget utstyr i ung alder er en god måte å lære dem at organisering kan ha stor betydning. For yngre barn kan det være så enkelt som å spørre dem om hva de trenger, og lage en huskeliste på en Post-it®-lapp med linjer som de kan krysse av på når de har pakket baggen eller ryggsekken. Eldre barn kan få ansvar for å vaske sitt eget treningstøy, pakke det i baggen og få den i bilen til rett tid.

    utstyr

  • Øving

    Mange fritidsaktiviteter, spesielt innen kunstens verden, krever masse øving, terping og utenatlæring på egen hånd. En god metode når du vil lære barn å holde styr på mye informasjon, er å fargekode oppgaver eller avsnitt etter prioritet. Dette høres komplisert ut, men det er faktisk ganske enkelt. Bare be barna bruke Post-it® Index-faner i favorittfargene sine til å merke tingene med høyest prioritet (for eksempel et musikkstykke, en bokside eller en manusside de må lære seg). Eldre barn kan bruke flere nivåer med fargekoder til å indikere andre- og tredjeprioritet samt dele opp kompliserte ting, slik at de bedre kan isolere deler de må konsentrere seg om.

    øving

  • Enkle ting som disse kan bidra til å gi barn organisatoriske vaner lenge før de lærer å utheve informasjon, sette ting inn i permer eller bruke kalendere. Og når tiden kommer til å holde styr på det som virkelig betyr noe, er det store sjanser for at de er bedre forberedt på å ta ansvar og sørge for at alt blir gjort.



ØNSKER DU FLERE TIPS & IDEER?

Hold meg oppdatert på tilbud og mer fra Post-it® Brand!